Půjčovna horských kol

Půjčovna přívěsných vozíků za kolo

Půjčovna elektrokol

Půjčovna koloběžek

Servis horských kol

Půjčovna nosičů kol

Půjčovna lyží a ostatního zimního vybavení

Servis lyží

Testování lyží

 

Podporujeme:


Bobová dráha Janov n/N

Více informací zde.

 


Více informací zde.




Adler Ski Centrum s.r.o.

Proč používat přilbu

Hlava je dost důležitá část těla, a lebeční kosti nejsou jako ochrana všemohoucí.

I když nehodu bez přilby přežijete, může vám způsobit hodně nepříjemné doživotní následky. V jediném okamžiku se vám celý dosavadní svět obrátí naruby.

Konkrétní následky, které se staly po nehodě na kole bez přilby:

  • - trvalá ztráta některých smyslů (např. hmatu, čichu, a většiny sluchu)
  • - ztráta paměti, nutnost naučit se mnoho základních věcí znovu (např. násobilku nebo názvy měst v okolí bydliště)
  • - trvalé "zjednodušení" myšlení
  • - trvalé poškození krátkodobé i dlouhodobé paměti (představte si, že si už nikdy nebudete jistí, co jste dělali před dvěma minutami, ani jak se jmenují vaši známí)

I když budete mít štěstí a vyváznete bez trvalých následků, může nepoužití přilby výrazně prodloužit dobu pobytu v nemocnici.

 

Přilba samozřejmě nepřináší svému uživateli nesmrtelnost, takže když si koupíte přilbu, tak to neznamená, že byste mohli začít riskovat.

Kdy

Vždy. K tomu, aby se něco stalo, stačí i jediná jízda bez přilby. Nehoda nebude čekat až se uráčíte vzít si přilbu. Někdo nosí přilbu jen na delší vyjížďky - ale to nestačí.

Při cestách Evropou jsem na kole najel tisíce kilometrů. Ale přilbu si vezmu i když jedu 500 metrů na nákup.


Kdo

Každý. Riziko vážného úrazu hrozí i při nízkých rychlostech, klidné a neriskantní jízdě. To, že kolo není váš koníček a používáte ho jenom jako dopravní prostředek na krátké vzdálenosti není důvod k nenošení přilby!

A pokud na kole jezdíte rádi a hodně, měli byste přilbu nosit tím spíš.

Dnes je samozřejmé, že když se někdo posadí do auta, tak se připoutá. A stejně samozřejmé by mělo být, že si před jízdou na kole vezme přilbu. V některých zemích je přilba na kole povinná pro každého. U nás je od července 2006 přilba povinná pro cyklisty do 18 let (dříve byla povinná do 15 let).

Nejmladším

Jezdíš na kole jako drak? Tak používej přilbu, narozdíl od něj máš jen jednu hlavu!

Teenagerům

Koupil sis super bajk, abys nebyl out? A k němu dres, abys byl in? Tak nezapomeň na přilbu, abys nebyl dead.

Dospělým

Když sednete za volant, připoutáte se. To je samozřejmost. Když sednete na kolo, vezměte si přilbu! To je také samozřejmost.

Přilba je sice důležitá hlavně pro děti, ale může zachránit i dospělého. Pokud se považujete za dospělé, měli byste mít tolik rozumu, abyste přilbu nosili. Jestli tolik rozumu nemáte, nevím proč čtete podkapitolu "dospělým".

Rodičům

Jezdí vaše děti na kolech bez přilby? Vaše věc, asi jich máte hodně.

  • - Ještě důležitější, než používání přilby dospělými cyklisty, je nošení přilby na kolo v případě dětí. Dětská hlava je mnohem zranitelnější, než hlava dospělého.
  • - Jen nezodpovědný rodič může posadit dítě na kolo bez přilby. 
  • - Dítě by mělo mít na hlavě přilbu, ať sedí v dětské sedačce na velkém kole, nebo samo jede na dětském kole. 
  • - Aby vaše dítě přilbu opravdu nosilo, jděte mu příkladem, aby přilbu považovalo za naprosto samozřejmou. Jak ho chcete přesvědčit ať přilbu používá, když ji sami používat nebudete?
  • - Nechte dítě vybrat barvu a potisk přilby, zvýšíte tím šanci, že ji bude nosit. U barvy je důležité pouze to, aby byla na silnici vidět, ale dětské přilby se snad dělají pouze pestré.
  • - Problém může být s některými náctiletými cyklisty, kteří mohou přilbu odmítat z principu, ale to se doufám časem srovná, protože nastávající náctiletí už budou mít návyk od dětství, a procento používání přileb doufám poroste i u dospělých.
  • - Zákon 361/2000 Sb. po změně provedené zákonem č.411/2005 Sb., platné od 1.7.2006:
       - § 58, odst.1: "Cyklista mladší 18 let je povinen za jízdy použít ochrannou přilbu schváleného typu podle zvláštního právního předpisu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě."
       - (od 1.1.2001 do 30.6.2006 platila povinnost používat přilbu pro cyklisty mladší 15 let)
     

Vašemu dítěti jste darovali život. Pokud nechcete, aby o něj přišlo, darujte mu cyklistickou přilbu.

 
 

Výmluvy (důvody k nepoužívání přilby) a odpovědi

"V přilbě mi bude teplo, bude se mi potit hlava"

  • - Dnes jsou přilby velmi dobře větrané, navíc mám vyzkoušené, že přilba chrání hlavu před sluncem a úpalem, podobně jako kšiltovka nebo šátek. Takže na slunci je hlavě lépe v přilbě než bez přilby.

"V přilbě mi bude zima, vezmu si místo ní čepici"

  • - V chladnu se pod přilbu vejde šátek nebo tenčí čepice - je dobré na to myslet při výběru přilby, a koupit takovou, která má ještě velikostní rezervu, a jde nastavit i na větší velikost hlavy.
  • - Existují i městské přilby s dokoupitelnou zateplovací sadou.

"Přilba mě tlačí, vadí mi"

  • - Přilbu si pořádně vyberte a seřiďte, aby vám padla. Správně vybraná a seřízená přilba netlačí a sedí pohodlně a přesně na hlavě.

"Přilba mi zničí účes"

  • - Po úrazu hlavy často zdravotníci musí vyholit část vlasů, a ty v místě jizvy už třeba ani znovu nenarostou.

"V přilbě budu vypadat hrozně"

  • - Černé dřevo s bílou krajkou je slušivější? Nebo nemocniční pyžamo?

"Lidi se mi budou smát"

  • - Cyklistická přilba je dávno na našich silnicích normální věc. Pokud to někdo neví, je to jeho chyba, a dejte mu třeba odkaz na tuto stránku. Já jsem na kole používal přilbu už v době, kdy tak normální nebyla, a také žiji. Navíc je přilba povinná a tudíž běžná i na závodech a jiných akcích.

"Mám staré polorozpadlé kolo, k tomu se přilba nehodí"

  • - Na takovém kole obzvlášť potřebujete přilbu.

"Přilba není in"

  • - Ale je.

"Na kole používám čelovku (tj. svítilnu připevněnou na hlavě)"

  • - Jde používat i na přilbě, jen si s tím musíte trochu pohrát. Může pomoci suchý zip nalepený na přilbě , příp. lze čelovku k přilbě uchytit drátkem, protaženým skrz větrací otvor přilby.

Jak vybrat

Důležité je, aby přilba na hlavě dobře seděla (měla by držet i při rozepnutém řemínku). Při shánění vhodného tvaru a velikosti trpělivě hledejte, neberte kompromisy.
Oběhněte více prodejců a vyzkoušejte více značek.

Levná přilba je určitě lepší než žádná, ale zbytečně nešetřete. Přilba je investice, která se vyplatí.
 

Způsob seřizování obvodu hlavy

Co nejpřesnější seřízení je důležité pro správnou funkci přilby.

  • - Jen vyměnitelné vycpávky
       - nejlevnější
       - neumožňuje přesnou změnu obvodu, přilbu nelze ideálně seřídit 
  • - Nastavování obvodu hlavy symetrickou dvojicí pásek v zadní části přilby
       - střední cena i kvalita
  • - Seřizování obvodu hlavy kolečkem v zadní části přilby (obvykle nazývané "systém GPS")
       - velice přesné a rychlé (cca. 2 sekundy, seřizuji před každou jízdou)
       - hodí se např. když si člověk vezme šátek nebo po návštěvě holiče (změně objemu vlasů)
  • - Existují i různé specialitky (nafukovací seřizování)
     

Provedení těla přilby

  • - Nejlevnější: Jen polystyren, bez vrchního barevného krytu. Příp. polystyren překrytý barevnou látkou nebo síťkou.
  • - Střední: Vrchní barevný kryt je nalepený dodatečně. Kryt jde trochu promáčknout, není s přilbou "jedno tělo". Kryt může pomoci přilbě sklouznout po povrchu silnice nebo po jiné překážce, což je žádoucí.
  • - Nejkvalitnější přilby jsou vyrobené vstříknutím do vrchního barevného krytu. Kryt při pomačkání prsty drží na přilbě jako přišitý a při nehodě pomáhá soudržnosti přilby.
     

Kšilt (štítek)

Některé přilby mají štítek (kšilt), jiné ne. Nesouvisí to s kvalitou přilby, ale s jejím určením.
Přilby s kšiltem jsou určeny spíše do terénu, bez kšiltu spíše na silnici.

Mnoho mých známých nedá na štítek dopustit (chrání je před větvemi, blátem, sluncem, deštěm), ale mně osobně dost vadil, protože mi bránil ve výhledu.

Pokud ještě nemáte vyzkoušené, jestli vám kšilt bude vyhovovat, tak si kupte přilbu s odnímatelným kšiltem, a pak ho kdykoliv můžete z přilby velice snadno demontovat.

Barva

Je vhodná dobře viditelná barva nebo barevná kombinace, stejně jako reflexní samolepky.
Některé přilby mají vestavěnou malou blikačku - ale asi stačí pořádná blikačka na kole a reflexní doplňky na přilbě. Blikačky vestavěné v přilbách obvykle nemají takovou svítivost, abyste jimi s klidným pocitem mohli nahradit normální blikačku na kole.

Značka - výrobce

Záměrně zde nedoporučuji žádného konkrétního výrobce, aby to nevypadalo, že s ním mám smlouvu. Zatím se snažím lidi přesvědčit, aby přilbu vůbec nosili. Až získám pocit, že většina cyklistů přilbu používá, začnu doporučovat výrobce, kterému důvěřuji.
 

Ale obecně bych důvěřoval spíše firmám, které se specializují na výrobu přileb, a kromě přileb na kolo často vyrábějí i přilby na motorky, na lyže, pro automobilové závody, apod. U takové přilby předpokládám, že její výrobce ví, co dělá.
Naopak některé firmy (třeba i české) pod svým logem prodávají nejrůznější asijskou výbavu na kolo - od tachometrů a světel, přes brašny, až po přilby - a takové přilbě bych moc nevěřil.
 

Jak používat

Mějte seřízený obvod hlavy (správnou velikost vycpávek)

  • - kůže na čele by se měla hýbat s přilbou
  • - přilba by měla při zaklepání hlavou držet i nezapnutá

Mějte utažený řemínek

  • - ne úplně na krev, alespoň přibližně
  • - se zapnutou přilbou se dá dýchat, mluvit, pít, a částečně i jíst
  • - zapnutou přilbu by nemělo být možné zaklopit tak, aby odhalila čelo - jinak se přilba při pádu může uhnout a nesplnit funkci

Vždy mějte přilbu zapnutou! Nezapnutá přilba je nanic, při nehodě může spadnout.
 

Za jízdy mějte přilbu vždy na hlavě.

  • - často potkávám cyklisty, kteří mají přilbu na řidítkách nebo na batohu
  • - ale přilba na řidítkách ani na batohu opravdu nefunguje!

Vezměte si přilbu na každou jízdu na kole. I když pojedete jenom kousek na nákup!
 

Řemínek patří pod bradu, ne před ni.
 

Přední a zadní řemínek (při pohledu z boku tvoří s přilbou trojúhelník) mají být seřízené tak, aby ucho bylo uvnitř trojúhelníku, mezi těmito řemínky.
Někomu vede zadní řemínek přes ucho - to je špatně. Někomu zadní řemínek řeže boltec - i to je špatně.
Přední řemínek má být před uchem, zadní za uchem.
 

Po nehodě si pořiďte novou přilbu. I ty nejdražší modely jsou stavěné na jeden náraz. Přilba je určena jako deformační zóna pro absorpci přebytečné kinetické energie - podobně jako deformační zóna auta. Přilba se pro svého uživatele při nehodě obětuje, a podruhé to už nedokáže.
 

Přilbu v létě nenechávejte za sklem automobilu, pražící slunce by ji mohlo poškodit.
 

Při jízdě v horku a následném propocení není problém vycpávky a řemínek během chvilky vyprat (holá studená voda stačí).
 

 

Nejen přilba

Cyklistické brýle

- jsou důležité jako ochrana očí proti hmyzu a prachu

Muška v oku je velice nepříjemná, a někdy mohou do oka vlétnout i menší pevné částice, jako písek z korby náklaďáku nebo prach z cesty.
Po nástřiku vozovky létají od kol aut přímo kamínky, a naopak v lese mohou brýle chránit oči před větvemi.

Brýle jsou k dostání sluneční nebo čiré cyklistické. I čiré mívají UV filtr. Případně si můžete koupit brýle s výměnnými sadami plexiskel.
Existují i cyklistické sluneční brýle, do kterých je možné vložit dioptrické čočky.

Cyklistické rukavice

  • - částečně jsou věc komfortu
  • - ale při menším pádu pomohou proti odřeninám dlaní
  • - a některé mají reflexní prvky, aby bylo za snížené viditelnosti lépe vidět, že cyklista dává rukou znamení o změně směru jízdy

 






1.9.2017

Provozní doba půjčovny a servisu horských kol je do 1.10.2017 upravena. Jsme tu pro Vás od středy do neděle od 8.30 do 16.30. Stanoviště půjčovny koloběžek je v září v provozu pouze o víkendech od 10.00 do 16.00. +420724238314


1.9.2017

Ukončení letní sezóny bude v neděli 1.10.2017. Zahájení půjčovny, servisu a prodeje lyžařských potřeb bude v druhé polovině řijna. O přesném termínu Vás budeme informovat. +420724238314.

 

 

Akceptujeme slevové karty



Přijímáme platební karty